söndag 20 november 2011

Pedagogisk planering, Värme




Pedagogisk planering

Arbetsområde: Värme

 Följande strävansmål ska vi arbeta mot:
  • Utvecklar kunskap om grundläggande fysikaliska begrepp inom värme…
  • Utvecklar kunskap om växelspelet mellan undersökningar och experiment.
  • Ha kunskap om tryck, värme och temperatur i sammanhang med materiens olika former,
  • Ha insikt i materiens uppbyggnad av elementarpartiklar och atomer,
Konkretisering av målen:
  • Förstå vad värme är
  • Kunna vad materiens olika former och övergångarna mellan dem
  • Förstå vad som händer när materia värms
  • Förstå vad som händer när materia förlorar värme
  • Förstå vad som är ovanligt med vatten och vilken betydelse detta har
  • Förstå hur varme sprids
  • Veta något om olika temperaturskalor
  • Veta något om hur man kan minska värmespridning
  • Veta hur vi förutsäger vädret
  • Kunna diskutera faktorer som kan på verka klimatet i framtiden
Hur ska vi arbeta?
  • Gemensamma genomgångar
  • Laborationer
  • Gruppdiskussioner
  • Filmer.
Vad kommer att bedömas i ditt arbete?
  • Hur väl du utför laborationerna
  • Hur väl du skrivit laborationsrapporterna
  • Hur aktiv du är under lektionstiden
  • Hur bra ditt provresultat är
Hur ska du visa dina kunskaper?
  • Genom att var aktiv på lektionerna och delta flitigt i diskussioner
  • Genom att du lämnar in laborationsrapporter
  • Genomför ett prov vecka 49