Pedagogisk planering
Procent
Centralt innehåll
· utvecklar intresse för matematik samt tilltro till det egna tänkandet och den egna
förmågan att lära sig matematik och att använda matematik i olika situationer
· grundläggande talbegrepp och räkning med reella tal, närmevärden, proportionalitet och
procent,
Mål till dig som elev Du skall kunna:
· Förklara vad procent betyder
· Använda begreppet procent i enkla sammanhang
· Kunna växla mellan procentform, bråkform och decimalform
· Räkna ut hur mycket en viss procent är av något
· Räkna enklare procentuppgifter med huvudräkning
Om du räkna röd kurs får du dessutom lära dig:
· Snabba och enkla sätt för huvudräkning med procent
· Räkna ut det nya värdet direkt vid procentuell förändring (förändringsfaktor)
Vad som ska bedömas
· din förmåga att förstå problemen
· din förmåga att förklara muntligt, skriftligt och det matematiska språket
Undervisningens innehåll och tidsplan.
Vecka
|
Mån
|
Ons
|
Fre
|
Läxa
|
4
|
Procent
S. 108-109
|
S. 110-111
|
M V
|
Veckans sidor
Läxa 13 s. 241
|
5
|
S. 112-113
|
S. 114-115
|
M V
|
Veckans sidor
Läxa 1 s. 243
|
6
|
S. 116-117
|
Diagnos
|
M V
|
Veckans sidor
Läxa 15 s 244
|
7
|
S 128-129
S. 120-121
|
S. 130-131
S. 122-123
|
MV
|
Veckans sidor
Läxa 16 s 245
|
8
|
S. 132-133
S. 124-125
|
PROV (grönt)
|
PROV (rött)
|
Du kommer att få visa dina kunskaper genom
Läxor
Matematiklaborationer och problemlösning
Diagnos
Prov den 22/2 och den 24/2