söndag 4 mars 2012

Syror och baser


           
Pedagogisk planering
Arbetsområde: Syror och baser

Syror är vanliga ämnen som finns i många av våra vardagsprodukter. Vi använder dom i matlagning, rengörning och batterier med mera. Motsatsen till syror kallas baser och kan tillexempel användas för att tillverka tvål.
Syfte: Långsiktiga mål  
Genom undervisningen i ämnet kemi ska eleverna ges förutsättningar att utveckl
a sin förmåga att
•använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle
•genomföra systematiska undersökningar i kemi
•använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan.

Centralt innehåll:                                                                        
-Partikelmodell för att beskriva och förklara materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet. Atomer, elektroner och kärnpartiklar.
-Kemiska föreningar och hur atomer sätts samman till molekyl- och jonföreningar genom kemiska reaktioner.
-Vatten som lösningsmedel och transportör av ämnen, till exempel i mark, växter och människokroppen. Lösningar, fällningar, syror och baser samt pH-värde.
-Några kemiska processer i mark, luft och vatten ur miljö- och hälsosynpunkt.
-Vanliga kemikalier i hemmet och i samhället, till exempel rengöringsprodukter, kosmetika, färger och bränslen samt hur de påverkar hälsan och miljön.
-Hur man hanterar kemikalier och brandfarliga ämnen på ett säkert sätt.
-Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
-Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till kemi.

Mål till dig som elev när arbetsområdet är avklarat skall du kunna:
  •  känna till några indikatorer och deras egenskaper.
  •  känna till pH-skalan och pH-värdena för en syra, en bas och en neutral lösning.
  • veta att syror avger vätejoner.
  • känna till syrors egenskaper
  • känna till några vanliga syror, baser och deras speciella egenskaper och vad de används till
  • känna till skillnaden mellan en svag och en stark syra
  • känna till skillnaden mellan en koncentrerad och en utspädd syra.
  • veta att baser tar upp vätejoner.
  • känna till var det finns baser.
   Hur ska vi arbeta?
  • Gemensamma genomgångar
  • Laborationer
  • Gruppdiskussioner
  • Filmer.