Pedagogisk planering
Arbetsområde: Syror och baser
Syfte: Långsiktiga mål
Genom undervisningen i ämnet kemi ska eleverna ges förutsättningar att utveckl
a sin förmåga att
•använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle
•genomföra systematiska undersökningar i kemi
•använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan.
Centralt innehåll:
-Partikelmodell för att beskriva och förklara materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet. Atomer, elektroner och kärnpartiklar.
-Kemiska föreningar och hur atomer sätts samman till molekyl- och jonföreningar genom kemiska reaktioner.
-Vatten som lösningsmedel och transportör av ämnen, till exempel i mark, växter och människokroppen. Lösningar, fällningar, syror och baser samt pH-värde.
-Några kemiska processer i mark, luft och vatten ur miljö- och hälsosynpunkt.
-Vanliga kemikalier i hemmet och i samhället, till exempel rengöringsprodukter, kosmetika, färger och bränslen samt hur de påverkar hälsan och miljön.
-Hur man hanterar kemikalier och brandfarliga ämnen på ett säkert sätt.
-Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering.
-Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till kemi.
- känna till några indikatorer och deras egenskaper.
- känna till pH-skalan och pH-värdena för en syra, en bas och en neutral lösning.
- veta att syror avger vätejoner.
- känna till syrors egenskaper
- känna till några vanliga syror, baser och deras speciella egenskaper och vad de används till
- känna till skillnaden mellan en svag och en stark syra
- känna till skillnaden mellan en koncentrerad och en utspädd syra.
- veta att baser tar upp vätejoner.
- känna till var det finns baser.