Pedagogisk planering
Tabeller och diagram
Syfte
· Formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder
· Använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp
· Välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter
· Föra och följa matematiska resonemang.
· Använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser
|
Centralt innehåll
· Reella tal och deras egenskaper samt deras användning i vardagliga och matematiska situationer
· Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga och matematiska situationer och inom andra ämnesområden.
· Tabeller, diagram och grafer samt hur de tolkas och används för att beskriva resultat av egna och andras undersökningar, till exempel med hjälp av digitala verktyg. Hur lägesmått och spridningsmått kan användas för bedömning av resultat vid statistiska undersökningar
· Strategier för problemlösning i vardagliga situationer och inom olika ämnesområden samt värdering av valda strategier och metoder
· Enkla matematiska modeller och hur de kan användas i olika situationer
|
Mål till dig som elev Du skall kunna:
· Hämta fakta ur tabeller.
· Läsa av och tolka olika typer av diagram
· Beräkna medelvärde.
· Bestämma median.
· Göra en enkel undersökning i din klass och presentera den i en tabell och i ett diagram.
· Du ska känna till följande diagram: linjediagram, stolpdiagram. Stapeldiagram, cirkeldiagram och histogram.
Vad som ska bedömas
· din förmåga att förstå problemen
· din förmåga att förklara muntligt, skriftligt och det matematiska språket
Du kommer att få visa dina kunskaper genom
· Läxor
· Matematiklaborationer och problemlösning
· Diagnos
· Prov vecka 14, (2/4 och den 4/4)
Undervisningens innehåll och tidsplan.
Vecka
|
Mån
|
Ons
|
Fre
|
Läxa
|
10
|
S. 140-141
|
M V
|
Veckans sidor
Läxa 17 S. 246
| |
11
|
S. 142-143
Problemlösning
|
S. 144-145
|
M V
|
Veckans sidor
Läxa 18 S. 248
|
12
|
S. 146-148
Problemlösning
|
S. 149-150
Diagnos
|
Diagnos
|
Veckans sidor
Läxa 19 S. 250
|
13
|
S 160-162
Problemlösning
|
S. 163-165
|
MV
S.166-167
|
Veckans sidor
Läxa 20 S. 251
|
14
|
Prov (grön)
|
Prov (röd)
|
//Rima