söndag 26 augusti 2012

Pedagogisk planering organisk kemi

Pedagogisk planering: Organisk kemi

Organisk kemi eller kolets kemi: behandlar alla dem föreningar som innehåller kol.
Genom undervisningen ska du utveckla dina förmågor att:
• använda kunskaper i kemi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, miljö, hälsa och samhälle,
• genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
• använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i samhället, naturen och inuti människan.


Det här kommer du få undervisningar om (Centralt innehåll)
·        Partikelmodell för att beskriva och förklara materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet. Atomer, elektroner och kärnpartiklar.
·        Kemiska föreningar och hur atomer sätts samman till molekyl-och jonföreningar genom kemiska reaktioner. . .
·        Några kemiska processer i mark, luft och vatten ur miljö-och hälsosynpunkt.
·        Kolatomens egenskaper och funktion som byggsten i alla levande organismer. Kolatomens kretslopp.
·        Människans användning av energi-och naturresurser lokalt och globalt samt vad det innebär för en hållbar utveckling.
·        Aktuella samhällsfrågor som rör kemi.
·        Innehållet i mat och drycker och dess betydelse för hälsan. Kemiska processer i Människokroppen, till exempel matspjälkning.
·        Vanliga kemikalier i hemmet och i samhället, till exempel rengöringsprodukter, kosmetika, färger och bränslen samt hur de påverkar hälsan och miljön.
·        Hur man hanterar kemikalier och brandfarliga ämnen på ett säkert sätt.
·        Historiska och nutida upptäckter inom kemiområdet och deras betydelse för världsbild, teknik, miljö, samhälle och människors levnadsvillkor.
·        Aktuella forskningsområden inom kemi, till exempel materialutveckling och nanoteknik.
·        Systematiska undersökningar. Formulering av enkla frågeställningar, planering, utförande och utvärdering (lab)
·        Dokumentation av undersökningar med tabeller, diagram, bilder och skriftliga rapporter. (lab)
·        Källkritisk granskning av information och argument som eleven möter i olika källor och samhällsdiskussioner med koppling till kemi.
Det här ska du lära dig (kunskapskrav)
1.    Förklara varför organisk kemi också kallas kolföreningarnas kemi.
2.    Redogör för kolets olika former, deras egenskaper och vad de kan användas till.
3.    Förklara varför det finns så många olika kolföreningar.
4.    Redogör för några vanliga kolväten, deras uppbyggnad och vad de används till.
5.    Beskriva hur polymerer är uppbyggda.
6.    Redogör för vilka bränslen som är fossila bränslen som är fossila bränslen och hur de har bildats.
7.    Förklara skillnaden mellan fossila bränslen och biobränslen.
8.    Vilka produkter man kan framställa ur olja.
9.    Förklara varför förbränningen av fossila bränslen bör minska.
10. Redogör för några av alkoholers egenskaper
11. Känna igen en alkoholmolekyl
12. Några av alkoholerna användningsområden
13. Ge några exempel på några organiska syror
14. Beskriva vad som kännetecknar en organisk syra
15. Beskriva vad en ester är och redogöra för några användningsområden av estrar
Så här kommer vi att arbeta:
·        Gemensamma genomgångar
·        Gruppdiskussioner
·        Praktiskt arbete med laborationer
·        Filmer
Så här kommer dina kunskaper att bedömas
·        Genom att vara muntligt aktiv underlektionerna.
·        Aktivt delta diskussioner.
·        Genom hur väl du utför dina laborationer.
·        Genom laborationsrapporter.
·        Genom två skriftligt prov.