Pedagogisk planering matematik åk8
Mer om tal
Vi arbetar med taluppfattning och lär oss olika sätt att använda tal.
Förankring i kursplanens syfte och centralt innehåll
Förankring i kursplanens syfte och centralt innehåll
Syfte:
• formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
• använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
• välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
• föra och följa matematiska resonemang, och
• använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
Centralt innehåll:
• Reella tal och deras egenskaper samt deras användning i vardagliga och matematiska situationer.
• Talsystemets utveckling från naturliga tal till reella tal. Metoder för beräkningar som använts i olika historiska och kulturella sammanhang.
• Potensform för att uttrycka små och stora tal samt användning av prefix.
• Centrala metoder för beräkningar med tal i bråk-och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digital teknik. Metodernas användning i olika situationer.
• Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga och matematiska situationer och inom andra ämnesområden.
Elevens mål
· Förklara hur vårt talsystem är uppbyggt
· Multiplicera och dividera med positiva tal som är mindre än 1
· Förklara vad ett negativt tal är
· Addera och subtrahera negativa tal
· Skriva tal i potensform
Undervisningens innehåll (arbetssätt, arbetsformer)
· Gemensamma genomgångar
· Problemlösning i grupp/redovisning
· Gruppdiskussioner
· Prov/läxor/självbedömning
Bedömning
· Prov
· Visa sin kunskap genom delaktighet vid redovisningar och genomgångar
· Läxor och uppgifter
Undervisningens innehåll och tidsplan.
Vecka
|
Måndag
|
Onsdag
|
Läxor
|
V.35
|
S. 8-10
|
S.11-13
|
Veckans sidor
Läxa 4 S. 230
|
V.36
|
S. 14-15
|
S. 16-18
Diagnos
|
Veckans sidor
Läxa 5 S. 231
|
V.37
|
S. 19-21
Diagnos
|
Blå S.24-26
Röd S.32-33
|
Veckans sidor
Läxa 6 S. 232
|
V.38
|
Blå S. 27-29
Röd S. 34-35
|
Blå S. 30-31
Röd S. 36-37
|
Veckans sidor
|
V.39
|
Röd S. 38-39
Repetitionsuppgifter
|
Prov
A+B delen
|