torsdag 23 augusti 2012

Pedagogisk planering: Mer om tal

Pedagogisk planering matematik åk8
Mer om tal
Vi arbetar med taluppfattning och lär oss olika sätt att använda tal.
Förankring i kursplanens syfte och centralt innehåll
Syfte:
• formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
• använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
• välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
• föra och följa matematiska resonemang, och
• använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
Centralt innehåll:
• Reella tal och deras egenskaper samt deras användning i vardagliga och matematiska situationer.
• Talsystemets utveckling från naturliga tal till reella tal. Metoder för beräkningar som använts i olika historiska och kulturella sammanhang.
• Potensform för att uttrycka små och stora tal samt användning av prefix.
• Centrala metoder för beräkningar med tal i bråk-och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digital teknik. Metodernas användning i olika situationer.
• Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga och matematiska situationer och inom andra ämnesområden.



Elevens mål
·        Förklara hur vårt talsystem är uppbyggt
·        Multiplicera och dividera med positiva tal som är mindre än 1
·        Förklara vad ett negativt tal är
·        Addera och subtrahera negativa tal
·        Skriva tal i potensform  
Undervisningens innehåll (arbetssätt, arbetsformer)
·         Gemensamma genomgångar
·          Problemlösning i grupp/redovisning
·         Gruppdiskussioner
·         Prov/läxor/självbedömning
Bedömning
·         Prov
·         Visa sin kunskap genom delaktighet vid redovisningar och genomgångar
·         Läxor och uppgifter
Undervisningens innehåll och tidsplan.
Vecka
Måndag
Onsdag
Läxor
V.35

S. 8-10
S.11-13
Veckans sidor
Läxa 4 S. 230
V.36
S. 14-15

S. 16-18
Diagnos
Veckans sidor
Läxa 5 S. 231
V.37

S. 19-21
Diagnos
Blå  S.24-26
Röd S.32-33
Veckans sidor
Läxa 6 S. 232

V.38
Blå  S. 27-29
Röd S. 34-35
Blå  S. 30-31
Röd S. 36-37
Veckans sidor

V.39
Röd S. 38-39
Repetitionsuppgifter
Prov
A+B delen