torsdag 23 augusti 2012

Pedagogisk panering: Tal

Pedagogisk planering matematik åk9
Tal
Vi arbetar med taluppfattning och lär oss olika sätt att använda tal.
Förankring i kursplanens syfte och centralt innehåll
Syfte:
• formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder,
• använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
• välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
• föra och följa matematiska resonemang, och
• använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
Centralt innehåll:
• Reella tal och deras egenskaper samt deras användning i vardagliga och matematiska situationer.
• Talsystemets utveckling från naturliga tal till reella tal. Metoder för beräkningar som använts i olika historiska och kulturella sammanhang.
• Potensform för att uttrycka små och stora tal samt användning av prefix.
• Centrala metoder för beräkningar med tal i bråk-och decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digital teknik. Metodernas användning i olika situationer.
• Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga och matematiska situationer och inom andra ämnesområden.
Elevens mål
·        Sortera tal i olika talmängder
·        Faktorisera tal
·        Räkna med negativa tal
·        Räkna med potenser
·        Förstå vad som menas med kvadratrot och kunna beräkna kvadratroten av ett tal
·        Använda dig av Pythagoras sats.  
Undervisningens innehåll (arbetssätt, arbetsformer)
·         Gemensamma genomgångar
·          Problemlösning i grupp/redovisning
·         Gruppdiskussioner
·         Prov/läxor/självbedömning
Bedömning
·         Prov
·         Visa sin kunskap genom delaktighet vid redovisningar och genomgångar
·         Läxor och uppgifter
Undervisningens innehåll och tidsplan.


Vecka
Tisdag
Onsdag
Läxor
V.35

S. 8-11
S.12-15
Veckans sidor
Läxa 1 S. 238

V.36
S. 16-18

S. 19- 21
Diagnos
Veckans sidor
Läxa 2,3 S. 239-240

V.37

S. 32-34
S.35-37
Veckans sidor
Läxa 4 S. 241

V.38
Repetitionsuppgifter
Prov