torsdag 23 augusti 2012

Pedagogisk planering: Tal

Arbetsplan – Tal åk 6

Tal har alltid fascinerat människan. Vi ska arbeta om tal de kommande veckorna. Då ska du få reda på varför vi använder decimaler samt att kunna storleksordna dem. Vi kommer också att lära oss räkna med decimaltal.

Mål för arbetsområdet om tal
·         Formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder
·         Välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter
·         Använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser

Centralt innehåll
·         Tal i bråk- och decimalform och deras användning i vardagliga situationer.
·         Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och miniräknare. Metodernas användning i olika situationer.
·         Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga situationer.
·         Positionssystemet för tal i decimalform. Det binära talsystemet och talsystem som använts i några kulturer genom historien, till exempel den babyloniska.
·         Strategier för matematisk problemlösning i vardagliga situationer.

Undervisningens innehåll (arbetssätt, arbetsformer)
·         Gemensamma genomgångar
·         Problemlösning i grupp/redovisning
·         Gruppdiskussioner
·         Prov / läxor /självbedömning

Bedömning
·         Prov
·         Visa sin kunskap genom delaktighet vid redovisningar och genomgångar
·         Läxor och uppgifter

Vecka
Måndag
Fredag
Läxor
V. 35

S. 8 -11
S. 12- 14
Veckans sidor
V. 36

S. 15-17
S. 18- 21
Veckans sidor
V. 37
Diagnos
S. 24-26
Blå S. 27- 29 eller
Röd S 30-32
Veckans sidor
V. 38
S. 33- 34
Repetition 1 (S.150)
S. 35

Veckans sidor