Arbetsplan – Bråk åk 6
Bråk är en metod att beskriva tal som inte är heltal. Till skillnad från ett tal skrivet i decimalform som ofta är avrundat så är tal skrivna i bråkform alltid exakta.
Kunskap i bråkräkning och förståelse för bråk:
Ø Ger en vidare taluppfattning.
Ø Behövs för att förstå decimaltecknet.
Centralt innehåll
· Tal i bråk- och decimalform och deras användning i vardagliga situationer.
· Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och miniräknare.
· Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga situationer.
· Positionssystemet för tal i decimalform. Det binära talsystemet och talsystem som använts i några kulturer genom historien, till exempel den babyloniska.
· Strategier för matematisk problemlösning i vardagliga situationer.
Mål för arbetsområdet om bråk
· Kunna läsa och skriva bråk
· Veta vad som menas med täljaren och nämnaren
· Kunna använda begreppen bråkform och blandad form
· Kunna addera och subtrahera bråk med samma nämnare.
· Kunna räkna ut en viss del av ett antal och jämföra bråk.
Undervisningens innehåll (arbetssätt, arbetsformer)
· Gemensamma genomgångar
· Problemlösning i grupp/redovisning
· Gruppdiskussioner
· Prov / läxor /självbedömning
Bedömning
· Prov
· Visa sin kunskap genom delaktighet vid redovisningar och genomgångar
· Läxor och uppgifter
Vecka
|
Måndag
|
Fredag
|
Läxor
|
V. 40
|
S. 40-41
|
S. 42-43
Problemlsning
|
Veckans sidor
|
V. 41
|
S. 44-46 Problemlösning
|
S. 47-49
|
Veckans sidor
|
V. 42
|
Diagnos
Blå S. 52-54 eller
Röd S. 58-59
|
Blå S. 55-57 eller
Röd S 60-61
|
Veckans sidor
|
V. 43
|
S. 62-63
Repetition 2 (S.152)
|
prov
|
Veckans sidor
|