tisdag 2 oktober 2012

Arbetsplan- Bråk åk 6

Arbetsplan – Bråk åk 6

Bråk är en metod att beskriva tal som inte är heltal. Till skillnad från ett tal skrivet i decimalform som ofta är avrundat så är tal skrivna i bråkform alltid exakta.
Kunskap i bråkräkning och förståelse för bråk:
Ø  Ger en vidare taluppfattning.
Ø  Behövs för att förstå decimaltecknet.

Centralt innehåll
·        Tal i bråk- och decimalform och deras användning i vardagliga situationer.
·        Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och miniräknare.
·        Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga situationer.
·        Positionssystemet för tal i decimalform. Det binära talsystemet och talsystem som använts i några kulturer genom historien, till exempel den babyloniska.
·        Strategier för matematisk problemlösning i vardagliga situationer.

Mål för arbetsområdet om bråk
·        Kunna läsa och skriva bråk
·        Veta vad som menas med täljaren och nämnaren
·        Kunna använda begreppen bråkform och blandad form
·        Kunna addera och subtrahera bråk med samma nämnare.
·        Kunna räkna ut en viss del av ett antal och jämföra bråk.

Undervisningens innehåll (arbetssätt, arbetsformer)
·        Gemensamma genomgångar
·        Problemlösning i grupp/redovisning
·        Gruppdiskussioner
·        Prov / läxor /självbedömning

Bedömning
·        Prov
·        Visa sin kunskap genom delaktighet vid redovisningar och genomgångar
·        Läxor och uppgifter
Vecka
Måndag
Fredag
Läxor
V. 40

S. 40-41
S. 42-43
Problemlsning
Veckans sidor
V. 41

S. 44-46 Problemlösning
S. 47-49

Veckans sidor
V. 42
Diagnos
Blå S. 52-54 eller
Röd S. 58-59
Blå S. 55-57 eller
Röd S 60-61
Veckans sidor
V. 43
S. 62-63
Repetition 2 (S.152)
prov

Veckans sidor